Het adverteren op Google Shopping gaat geautomatiseerd. Een aantal zaken moeten hiervoor dan wel eerst worden ingesteld. Allereerst moeten er “feeds” uit je website worden gehaald. Deze feeds bevatten informatie over de producten die op je site worden aangeboden. Bijvoorbeeld de naam van het product, de prijs en op welke url het product te vinden is. Aangezien de producten op je site kunnen veranderen, moeten deze feeds regelmatig worden geupdate. Dit is automatisch in te stellen.
Daarnaast zul je een Merchant Center account aan moeten maken. Hieraan koppel je de feeds. In de Merchant Center account wordt alle productdata door Google gecontroleerd op correctheid en kun je dus zien op er fouten in de feed zitten of dat er data bij sommige producten ontbreekt.
Vervolgens wordt de Merchant Center account weer gekoppeld aan je Google Ads account vanwaar je de campagnes beheert, de targeting instelt en je biedstrategie regelt. Het is veel werk om alles te koppelen en in te regelen. Maar als dit eenmaal gebeurd is, dan wordt veel informatie automatisch vanaf je website ingelezen in de advertenties, zoals afbeeldingen, prijs, enz. Je hoeft deze dus niet steeds handmatig meer in te geven.