E-mail marketing automation is een manier om e-mails te sturen die zijn aangepast aan het gedrag van de ontvanger. Dit kan bijvoorbeeld gedrag zijn dat is vastgesteld op basis van de eerdere e-mails die zijn ontvangen, de website die is bezocht of de aankopen die zijn gedaan. E-mail marketing automation is een krachtig middel om klanten te binden en te behouden.

Door middel van e-mail marketing automation kunnen bedrijven meer gerichte e-mails sturen die aansluiten bij de interesses van de ontvanger. Dit zorgt ervoor dat klanten langer blijven hangen bij een bedrijf en minder snel overstappen naar een andere aanbieder. E-mail marketing automation is een tool die steeds meer bedrijven inzetten om klanten te binden. Dit komt doordat het een kostenefficiente manier is om in contact te blijven met klanten en hen te voorzien van relevante informatie. E-mail marketing automation is een must voor iedereen die serieus werk wil maken van e-mail marketing.

E-mail marketing

Email marketing automation kan een krachtige tool zijn voor bedrijven die gebruik willen maken van de voordelen van email marketing, maar niet de middelen of tijd hebben om elk e-mailbericht handmatig te verzenden. Er zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar om email marketing automation uit te voeren, maar sommige bedrijven kiezen ervoor om het proces in-house uit te voeren. Een aantal van deze software pakketten zijn:

Workflow

E-mail marketing automation kan ook helpen bij het opzetten van workflows, zoals het automatisch verzenden van een bedankje naar iemand die uw website heeft bezocht of een kortingscode naar iemand die uw nieuwsbrief heeft gelezen. Het maken van een workflow is namelijk de kern van e-mail marketing automation. Een aantal van deze workflows zijn:

Nieuwsbrief – workflow

De inschrijving op een nieuwsbrief is he beste moment om een goede indruk te maken op potentiele klanten. Wanneer een (potentiele klant) zich inschrijft, kan je hem of haar warm welkom heten en een uitleg geven over waar hij of zij zich precies voor heeft ingeschreven. Bijvoorbeeld wat voor onderwerpen aanbod komen de komende weken in de nieuwsbrieven. Of warm maken voor speciale acties die eraan zitten te komen.

Transactie – workflow

Transactie mails kan je niet alleen voor e-commerce gebruiken, maar kunnen ook gebruikt worden voor diensten. Bedank je klant in hetzelfde bericht of direct erna en help ze met het gebruik van het product of de dienst. Hiervoor kan je ook bijvoorbeeld een tutorial filmpje mee sturen naar de klant. Op deze manier heeft de klant een duidelijk beeld van hoe het product werkt.

Verlaten winkelmand – workflow

Wanneer iemand spullen in zijn winkelmandje legt en vervolgens de website verlaat zonder een aankoop te doen, kan je de klant zijn winkelmandje met producten laten herinneren. Om ervoor te zorgen dat de klant toch overgaat tot aankoop, is het belangrijk dat je de klant motiveert waarom hij of zij de aankoop moet voltooien. Je kan bijvoorbeeld benoemen dat er nog maar een paar producten op voorraad zijn: “Nog 4 op voorraad”.