In plaats van te denken aan het opleiden van je marketingteam voor automatische marketing, kan je ook denken aan hoe je de klantbeleving zou kunnen verbeteren voor automatische marketing. Dit kan door een persoonlijke aanbieding of een relevante aanbieding aan te bieden op het juiste moment. Hieronder zijn een aantal stappen uitgelegd die je kan volgen om te beginnen met automatische marketing.

 

  1. Kies je platform

    Automatische marketing is niet mogelijk zonder een marketingplatform. Een marketingplatform koppelt al je marketingkanalen aan elkaar en zorgt voor de automatisering. Er zijn verschillende platforms op de markt, dus kies er eentje uit die past bij de behoeftes van je organisatie. Voorbeelden van verschillende marketingplatformen zijn: Google Ads, de online advertentie tool van Google. En Google Analytics, hier kan je de statistieken van je website in de gaten houden

 

  1. Maak een plan

    Voordat je begint met automatische marketing, is het belangrijk dat je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken met automatische marketing. Zonder een plan is automatische marketing namelijk alleen maar een verzameling van verschillende marketingactiviteiten. Een plan geeft je inzicht in wat je wilt bereiken, welke middelen je hiervoor nodig hebt en op welke manier je deze gaat inzetten.

 

  1. Houdt je doelgroep centraal

    Automatische marketing is vooral bedoeld om de klantbeleving te verbeteren. Om de klantbeleving te verbeteren, moet je duidelijk en goed je doelgroep in kaart brengen. Denk hierbij aan wat zijn de behoeftes van je doelgroep? Wat vinden zij belangrijk? Of wat zijn hun pijn punten? Op basis van deze inzichten kun je een automatische marketingcampagne opzetten die aansluit aan de behoeftes van je doelgroep.

 

  1. Zet de juiste middelen in

    Wil je jouw doelgroep kunnen bereiken, dan moet je de juiste middelen inzetten. Hierbij kan je denken aan het inzetten van e-mail, social media, advertenties en je website. Om je doelgroep te bereiken, moet je de juiste middelen inzetten. Middelen die je kan inzetten zijn onder andere e-mail, social media, advertenties en je website. Het is belangrijk dat je deze middelen goed weet in te zetten, zodat je campagne effectief is.

 

  1. Test, test, test

    Zorg ervoor dat je campagne goed getest is voordat je deze live zet. Test verschillende varianten van je campagne en kijk wat het beste werkt. Op basis van deze testen kun je je campagne verder verbeteren.

Marketing automatisering is een krachtig middel, maar het is niet de enige oplossing. Begin klein met de focus op je klantervaring en kijk niet alleen naar externe communicatie als je onderzoekt waar iets te halen valt met het automatiseren van je marketing.