Woonsquare is een Nederlandse meubelwinkelketen die zich voornamelijk richt op het aanbieden van complete zitmeubelen tegen scherpe prijzen. Woonsquare is een traditioneel bedrijf dat uitsluitend via winkels verkoopt en veel bezig was met conventionele marketing zoals folders en tv. Ze wilden graag de omschakeling maken naar online marketing en hebben hier ook best wat geld in geïnvesteerd maar voor hen was het op dat moment niet duidelijk wat er precies uit kwam. Het doel voor hen was om te zien wat de online marketing ze nu precies aan extra winkelbezoekers oplevert.
Woonsquare is een Nederlandse meubelwinkelketen die zich voornamelijk richt op het aanbieden van complete zitmeubelen tegen scherpe prijzen. Woonsquare is een traditioneel bedrijf dat uitsluitend via winkels verkoopt en veel bezig was met conventionele marketing zoals folders en tv. Ze wilden graag de omschakeling maken naar online marketing en hebben hier ook best wat geld in geïnvesteerd maar voor hen was het op dat moment niet duidelijk wat er precies uit kwam. Het doel voor hen was om te zien wat de online marketing ze nu precies aan extra winkelbezoekers oplevert.
Het meetbaar maken heeft naast het voordeel dat het voor Woonsquare duidelijk is wat online marketing voor ze oplevert, nog een belangrijk voordeel. Meer meetbare winkelbezoeken, betekent meer relevante data in het account waardoor we met algoritme targeting nog nauwkeuriger kunnen sturen op goed verkeer. Om zo goed mogelijk en zo veel mogelijk data te verzamelen, is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van zo veel mogelijk touch points in de customer journey. Het plan was om mensen op meerdere momenten in de customer journey te bereiken, zo hebben we gebruik gemaakt van places, video, social media (Instagram & Facebook), search, lokale shopping & remarketing. Bij het uitzoeken van meubels is het natuurlijk voornamelijk belangrijk dat je een goed beeld krijgt van hoe het meubel eruitziet. We designen de content voor zowel video, social media en remarketing zodat mensen een optimaal beeld krijgen bij de meubels die Woonsquare aanbiedt. Woonsquare is een bedrijf wat veel werkt met acties, door deze acties te verweven in de hele funnel, word de doelgroep sneller overgehaald om een kijkje te nemen in een winkel. Zo wil je dat in alle kanalen de acties duidelijk overkomen, we hebben onder andere het volgende gedaan:
Het meetbaar maken heeft naast het voordeel dat het voor Woonsquare duidelijk is wat online marketing voor ze oplevert, nog een belangrijk voordeel. Meer meetbare winkelbezoeken, betekent meer relevante data in het account waardoor we met algoritme targeting nog nauwkeuriger kunnen sturen op goed verkeer.
Om zo goed mogelijk en zo veel mogelijk data te verzamelen, is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van zo veel mogelijk touch points in de customer journey. Het plan was om mensen op meerdere momenten in de customer journey te bereiken, zo hebben we gebruik gemaakt van places, video, social media (Instagram & Facebook), search, lokale shopping & remarketing.
Bij het uitzoeken van meubels is het natuurlijk voornamelijk belangrijk dat je een goed beeld krijgt van hoe het meubel eruitziet. We designen de content voor zowel video, social media en remarketing zodat mensen een optimaal beeld krijgen bij de meubels die Woonsquare aanbiedt.
Woonsquare is een bedrijf dat veel werkt met acties, door deze acties te verweven in de hele funnel, word de doelgroep sneller overgehaald om een kijkje te nemen in een winkel. Zo wil je dat in alle kanalen de acties duidelijk overkomen, we hebben onder andere het volgende gedaan:
Zo laat je aan het begin van de funnel door middel van social media & video zien dat er een actie loopt en wat er verkocht wordt, laten we in het midden van de funnel met search en lokale shopping nogmaals de interessante actie zien en wanneer mensen het weer bijna zijn vergeten, laten we ze nog eens zien wat ze mislopen als ze niet nu naar de winkel komen door middel van remarketing.
Om deze winkelbezoeken meetbaar te maken, hebben we door anonieme, verzamelde gegevens van Google-accounts en advertentie-interacties geanalyseerd om het aantal bezoeken aan fysieke winkels te modelleren. Door interacties met advertenties te koppelen, zoals klikken, aan latere winkelbezoeken, en hierna deze gegevens door AI te laten verfijnen kunnen we nauwkeurigere rapporten in Google Ads genereren.
Daarnaast hebben we onder andere de hoeveelheid mensen gebruikt die online een afspraak maken voor in de winkel, mensen die geklikt hebben op “bekijk dit in de winkel” en we hebben een programma toegevoegd aan de website waarmee je telefoontjes kan tracken. In dit programma kan je zien uit welk kanaal telefoontjes komen en of ze uiteindelijk iets kochten in de winkel zodat je deze data kan gebruiken om de algoritmes op te laten sturen.
De verschillende vormen van relevante data hebben we samen met Woonsquare representatieve waardes gegeven. Voor de algoritmes wegen de gebeurtenissen die het belangrijkst zijn voor Woonsquare het zwaarst. Deze waardes hebben we meerdere malen bijgestuurd om de algoritme targeting zo optimaal mogelijk te laten sturen op verkeer dat de grootste kans heeft om een aankoop in de winkel te doen.
Daarnaast hebben we een tool ontwikkeld waarmee we de omzet uit de winkelvestigingen kunnen terugkoppelen met Google Ads waardoor we op de daadwerkelijke omzet uit de winkel kunnen sturen.
Door de algoritmes zo veel mogelijk relevante data mee te geven, kunnen de algoritmes nog beter bestaande converterende bezoekers vergelijken met bezoekers die een vergelijkbare klantreis hebben doorlopen.
Hierdoor kunnen de algoritmes de kwaliteit van bezoekers beter in kaart brengen en wanneer bezoekers lijken op eerdere kopers, meer bieden om ze naar de winkel te trekken en een aankoop te laten doen.
Hierdoor hebben we met hetzelfde budget door nauwkeurige targeting 324% meer winkelbezoeken gehaald ten opzichte van het jaar ervoor in dezelfde maand.