324% stijging in winkelbezoeken door full funnel marketing

De uitdaging

Door de nieuwe privacywetgeving is de waarde van winkelbezoekers via advertenties steeds moeilijker in kaart te brengen. Woonsquare is een Nederlandse meubelwinkelketen die zich voornamelijk richt op het aanbieden van complete zitmeubelen tegen scherpe prijzen. Omdat Woonsquare uitsluitend via fysieke winkels verkoopt, is het belangrijk om deze waarde zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Strategie

We bereiken mensen op meerdere momenten in de customer journey, zo maken we gebruik van places, video, social media, search, lokale shopping & remarketing. Woonsquare is een bedrijf dat veel werkt met acties, door deze acties te verweven in de hele funnel, word de doelgroep sneller overgehaald om een kijkje te nemen in een winkel. Zo hebben we dit onder andere in de titels verwerkt, in de advertentieteksten en komt het terug in gedesignede banners voor zowel social media als display & remarketing.

Aanpak

Om de winkelbezoeken te meten, hebben we onder andere de hoeveelheid mensen gebruikt die online een afspraak maken voor in de winkel, mensen die geklikt hebben op “bekijk dit in de winkel” en daarnaast hebben we een programma toegevoegd aan de website waarmee je telefoontjes kan tracken. In dit programma kan je zien uit welk kanaal telefoontjes komen en of ze uiteindelijk iets kochten in de winkel zodat je deze data kan gebruiken om de algoritmes op te laten sturen. Hierin hebben we samen met Woonsquare representatieve waardes gegeven. Voor de algoritmes wegen de gebeurtenissen die het belangrijkst zijn voor Woonsquare het zwaarst. Daarnaast hebben we een tool ontwikkeld waarmee we de omzet uit de winkelvestigingen kunnen terugkoppelen naar Google Ads waardoor we op de daadwerkelijke omzet uit de winkel kunnen sturen.

Impact

Door alle touchpoints optimaal te benutten en deze met elkaar te verbinden door de verschillende kanalen, werd niet alleen de zichtbaarheid vergroot, maar ook de relevantie van de boodschap voor de gebruiker. Hierdoor werd niet alleen de klantreis verbeterd, maar werd ook langdurige klantloyaliteit opgebouwd. Zo steeg het aantal winkelbezoeken met 324%.