Voordat Google de zoekmachinemarkt veroverde, werd door zoekmachines vooral gekeken naar hoe vaak een bepaald zoekwoord op een webpagina voorkwam om te bepalen hoe hoog deze in de zoekresultaten gepositioneerd zou worden. Uiteraard werd er toen ook aan SEO gedaan. SEO specialisten herschreven websiteteksten en stopten deze vol met heel vaak hetzelfde zoekwoord. Hierdoor kregen de mensen die op zoekmachines zoals Yahoo en Ilse zochten niet altijd webpagina’s te zien waar ze naar op zoek waren.
Google kwam met een nieuw concept om de positie van webpagina’s te bepalen. De autoriteit van een website bepaalt de positie in de zoekresultaten, die weer voor een belangrijk deel afhankelijk was van zogenaamde backlinks. Dus hoe meer websites naar die van jou doorverwezen, hoe meer autoriteit je website moest hebben en hoe hoger deze vervolgens in de zoekresultaten naar boven kwam. De visie van Google was blijkbaar een succes, want 94% van alle zoekopdrachten loopt inmiddels via Google.
Inmiddels bestaat Google ruim 20 jaar en er zijn vele honderden factoren bijgekomen waarop Google websites rankt in hun zoekresultaten. Maar verwijzingen vanuit andere sites spelen hierbij nog wel een belangrijke rol. Met name de kwaliteit van de links en de autoriteit van de websites die naar jouw pagina linken. Meestal wordt de kwaliteit van de links gemeten in een aantal kerngetallen zoals Trust-flow en Citation-flow. Er zullen dus voldoende kwalitatieve links van andere websites naar die van jouw moeten verwijzen, om hoog in Google te staan. De indeling van je site moet dusdanig zijn, dat de software van Google hem gemakkelijk kan lezen. Een SEO-specialist van Stars of the Net zorgt hiervoor.