iSlide maakt elektronica voor waterparken in glijbanen. Alleen voor hele grote glijbanen in de grootste waterparken ter wereld. Ze bouwen effecten zoals licht, geluid, videoprojecties en rookmachines in en op glijbanen met een diameter van 3 meter of groter.
Er zijn ongeveer 300 potentiële klanten verspreid over de wereld. Dit zijn de key-decision-makers van de grootste waterparken of ketens van waterparken en die zitten vooral in Zuid-Europa, de UK, China, Zuidoost-Azië, Amerika en het Midden-Oosten.
Bij ieder waterpark of keten van waterparken is er een CEO of General Manager die moet worden overtuigd om de effecten van iSlide in hun glijbanen te laten bouwen. Het lastige is dat het echt een nichemarkt is met slechts 300 potentiële klanten die ook nog eens heel erg verspreid zitten over tientallen landen en er een beperkt budget beschikbaar was van € 1000 per maand.
Er moest eerst een manier gezocht worden om de juiste key-decision-makers er qua targeting precies uit te halen. Daarna moeten deze mensen via verschillende kanalen intensief worden bereikt met een boodschap die hen voldoende aanspreekt om grote financiële beslissingen te nemen over projecten ter grootte van enkele honderdduizenden tot miljoenen euro’s.
We hebben eerst de doelgroep onderzocht door enkele tientallen bestaande klanten telefonisch te interviewen om te bekijken wat voor hen de belangrijkste afwegingen waren om voor iSlide te kiezen. Zodat we vooraf precies weten met welke boodschap we ze het beste kunnen benaderen.
Hieruit bleek dat het belangrijkste voor waterparken is om meer bezoekers te trekken met nieuwe spectaculaire attracties die onderscheidend en innovatief zijn. Iets waar iSlide mogelijk een rol in zou kunnen vervullen.
Ook de angst om niet achter te lopen op andere waterparken werd hierin duidelijk, omdat bij teruglopende bezoekersaantallen het steeds moeilijker wordt om nog te investeren in nieuwe attracties, waardoor ze in een negatieve spiraal kunnen komen.
Om al deze key-decision-makers heel nauwkeurig te kunnen targeten hebben we een manier gevonden om ze in een retargeting-lijst te krijgen. Als ze hier eenmaal in zaten dan konden we ze intensief bereiken via Google Ads Display, YouTube en Social Media.
Omdat het om slechts honderden personen ging, konden we met een budget van slechts 1.000 euro per maand tientallen keren per dag bij iedere key-decision-maker op het scherm komen met een boodschap die gericht lijkt op de waterpark-bezoekers, waarbij ze het gevoel kregen dat er een hele grote wereldwijde campagne werd gedaan. Terwijl de campagne zich alleen afspeelde op hun eigen mobiele telefoon of computerscherm.
Om de juiste key-decision-makers in de retargeting-lijst te krijgen hebben we het volgende bedacht:
We hebben eerst in een glijbaan in de UK waar de iSlide-effecten al inzaten een VR-video opgenomen met modellen die van de glijbaan afgingen met 2 verschillende 360° camera’s, zodat we van de ervaring van de iSlide effecten een VR-video hadden in 3D.
Met een mobiele telefoon in een VR-bril was deze ervaring te beleven alsof je zelf door de glijbaan met alle effecten heen gleed. Deze glijbaan had bijvoorbeeld ook een waterval met videobeelden hierop geprojecteerd, wat echt een heel cool effect was, dat iSlide in deze glijbaan had gemaakt. Deze 3D/VR-video hebben we op een aparte pagina van de website van iSlide geplaatst.
Vervolgens stuurden we alle CEO’s en General Managers van de grootste waterparken, -ketens en glijbaanbouwers een kartonnen VR-bril in een mooi pakketje helemaal in de huisstijl van iSlide. Honderden pakketjes werden over de hele wereld verzonden.
Je kunt deze ook echt op een VR-bril bekijken
Een week later werden al deze mensen door het salesteam van iSlide gebeld. We hebben de salesmensen van iSlide getraind om de key-decision-makers tijdens het telefoongesprek te vragen om op hun mobiel naar de website van iSlide te gaan en daar naar de 3D/VR-video te gaan. Vervolgens de kartonnen VR-bril van iSlide uit het pakketje in elkaar te zetten, hun mobiele telefoon erin te zetten en de 3D/VR-video daarop te bekijken om te beleven hoe de effecten van iSlide er in een glijbaan uitzien in VR en 3D (zonder zelf nat te worden natuurlijk😉).
Hier kwamen veel enthousiaste reacties op. Veel key-decision-makers vonden het een interessante ervaring. Maar hier begon voor ons pas het echte werk…
Omdat ze via hun mobiele telefoon op een specifieke pagina op de website van iSlide waren geweest zaten deze mensen nu allemaal in onze retargetinglijst (om ze te laten werken, hebben we deze nog iets verder laten vullen met andere websitebezoekers om aan de minimale vereisten van 1.000 personen te komen om de retargetinglijsten te laten werken).
Je kunt deze ook echt op een VR-bril bekijken
Uit onze onderzoeken en initiële telefonische interviews is gebleken dat het voor de doelgroep het allerbelangrijkste is dat hun waterparken over het nieuwste van het nieuwste beschikken qua attracties en effecten. Hun bezoekers bepalen hierop namelijk welk waterpark ze willen bezoeken. Vaak hebben ze zelf grote marketingacties met bijvoorbeeld een nieuwe spectaculaire attractie om voor het nieuwe waterpark-seizoen meer bezoekers te trekken.
Wat ze zeker niet willen is achterlopen op hun concurrenten omdat dit een geleidelijke daling van bezoekers geeft, waardoor ze te weinig inkomsten hebben om nieuwe grote attracties aan te kopen en zo in een neerwaartse spiraal terecht komen.
Op basis van dit fear-of-missing-out-principe hebben we onze boodschap bepaald. Wat we wilden is dat ze dachten dat ze achterliepen door NOG GEEN iSlide effecten in hun glijbanen te hebben. Daarom hebben we de advertenties op Google Display, YouTube en de Social Media-kanalen zo gemaakt, dat het leek alsof deze voor hun bezoekers bedoeld waren. Met de boodschap: “Go to a waterpark near you with iSlide”.
Hierdoor creëerden we het effect dat de key-decision-makers de advertenties overal tegenkwamen op alle mogelijke websites die ze bezochten én op YouTube én ook nog eens op Facebook en Instagram. Tientallen keren per persoon per dag. Dag-na-dag, week-na-week.
Na enkele maanden begonnen de eerste CEO’s en general managers zelf te bellen en te mailen naar iSlide. Op de grootste beurs voor waterparken, de IAAPA in Orlando, Florida kwamen de CEO van Disney Waterparks, de CEO van Universal Parks, de eigenaren van het grootste waterpark ter wereld in Qatar en van het grootste waterpark van Amerika in Miami zelf naar de beursstand van iSlide met o.a. de opmerking “You guys are all over the place”. Echter was dit natuurlijk alleen op hun eigen beeldscherm.
Met een budget van slechts 1.000 euro per maand zijn klanten binnengehaald als Disney Waterparks, Universal Parks, Great Wolve Lodge (grootste keten van waterparken van Noord-Amerika, genoteerd aan de Nasdaq), Center Parks, Landal Green Parks, het grootste waterpark ter wereld in Qatar, het grootste waterpark van Amerika en 3 van de 4 grootste glijbaanbouwers ter wereld, zoals White Water en ProSlide. Dit gaat allen om projecten variërend van honderdduizenden euro’s tot vele miljoenen, wat gezien de kosten natuurlijk een duizelingwekkende ROI geeft.
Gebleken is dat wanneer je de juiste personen heel nauwkeurig target en ze heel intensief bereikt met een boodschap die precies de juiste snaar raakt, dit enorme impact kan hebben.