Groene vingers, gouden resultaten: Omzetgroei van +204% in één jaar

De uitdaging

Het Groene Paradijs is een webshop voor tuinplanten. Plantenliefhebbers kunnen hun planten eenvoudig online bestellen en vervolgens worden ze thuisbezorgd. Geen troep in de auto en geen gesjouw vanuit het tuincentrum.

Ze kwamen met meerdere uitdagingen bij ons terecht:

  • Hoe snoepen we marktaandeel af van zowel fysieke tuincentra als concurrerende webshops?
  • Hoe zorgen we dat we als eerste online zichtbaar zijn bij de start van het tuinseizoen?
  • Hoe verhogen we de customer lifetime value (CLV) door klanten vaker te laten terugkeren?

Strategie

We kozen voor een multichannel marketingstrategie waarin we zowel concurrentie in de online markt aanpakten als nieuwe klantgroepen overtuigden. Alle fases van de funnel – TOF, MOF en BOF – werden strategisch ingevuld om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken.

Aanpak

  1. TOF – Klanten wegnemen bij concurrenten én nieuwe doelgroepen aanspreken
    We ontwikkelden een videocampagne die duidelijk maakt waarom het Groene Paradijs betrouwbaarder, gemakkelijker en voordeliger is dan concurrerende webshops en tuincentra. Zo spraken we zowel nieuwe doelgroepen als bestaande twijfelaars aan met één creatieve boodschap.
  • Voor consumenten die al bekend waren met online bestellen, benadrukten we juist de onderscheidende voordelen van Het Groene Paradijs ten opzichte van concurrenten.
  • Ook richtten we de campagne op mensen die nog niet overwogen om planten online te kopen, door aan te geven waarom online planten kopen slimmer en makkelijker is dan naar het tuincentrum gaan.
  1. MOF – Slimme datasturing voor concurrentievoordeel
    Voor de MOF-doelgroep hebben we verschillende kanalen ingezet waaronder shopping, search en display. Om concurrenten voor te blijven, bouwden we een weerdata-algoritme dat biedingen automatisch verhoogt bij tuinweer (zon, temperatuur, neerslag). Daarnaast ontwikkelden we een automatische datakoppeling waarmee de biedingen hoger worden in regio’s met grotere tuinen en hogere kans op conversie. Zo kon het Groene Paradijs exact concurreren op kanalen waar de online vraag het grootst was.
  1. BOF – Merkvoorkeur en klantbinding opbouwen
    Voor de bottom-funnel zetten we een WhatsApp-funnel op met “Nico” als virtuele assistent.
  • Nico stuurde persoonlijke WhatsApp-berichten naar leads die hun gegevens hadden achtergelaten, maar nog niet besteld hadden – vaak bij twijfel tussen het Groene Paradijs en een andere webshop.

Voor bestaande klanten organiseerde Nico een winactie: stuur foto’s of video’s van je tuin in. Dit leverde niet alleen meer betrokkenheid op, maar ook user generated content (UGC) die we opnieuw konden inzetten om nieuwe klanten te overtuigen.

Impact

Door de combinatie van video (die het onderscheidend vermogen van het Groene Paradijs benadrukte), slimme datasturing (weer- en locatiedata) en persoonlijke communicatie via WhatsApp, konden we gericht klanten wegtrekken bij de concurrenten. Dit zorgde voor meer conversies, hogere klantloyaliteit en een sterkere positie in de online tuinplantenmarkt.

Door de inzet van slimme data en creatieve campagnes wisten we voor het Groene Paradijs binnen één jaar enorme stappen te zetten. Het aantal websitebezoekers nam met 126% toe en de omzet groeide met maar liefst 204%. Ook bestaande klanten kwamen vaker terug, wat resulteerde in een stijging van 37% in herhaalaankopen. Daarnaast lieten de campagnes een stijging van 38% in de CTR zien, waardoor niet alleen meer mensen de webshop wisten te vinden, maar ook daadwerkelijk overgingen tot aankoop.