Google Shopping is een onmisbare vorm van online adverteren voor webshops. Over de laatste jaren zijn er dan ook steeds meer bedrijven bijgekomen die dankbaar gebruikmaken van het kanaal. Een shopping advertentie wordt gebruikt voor het promoten van producten in de zoekresultaten van Google. De advertenties genereren meer verkeer naar websites en stimuleren verkopen. Omdat Google Shopping zo effectief is, zijn er duizenden bedrijven die er gebruik van maken. Het resultaat hiervan is duizenden bedrijven die met elkaar concurreren voor een plekje met hun advertentie op de eerste pagina van Google. Omdat het niet meevalt om met jouw shopping advertenties op te vallen tussen alle concurrentie, geven wij in dit artikel 3 tips om ze zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren.

1 Producttitel

Met de producttitel in je shopping advertentie, maak je aan Google duidelijk om welk product het precies gaat. Met deze informatie weet Google dus wanneer ze het product moeten laten zien aan potentiële kopers. Ook voor de mensen die op zoek zijn naar een product, is de producttitel van groot belang. Op basis van de producttitel vertel je hen namelijk wat ze van jouw product kunnen verwachten.

Om deze redenen is het belangrijk om de 150 tekens die je hebt voor je producttitel, zo gunstig mogelijk te gebruiken. Zorg ervoor dat je niet alleen de naam van het product, maar ook andere relevante informatie zoals het zoekwoord, kleuren, maten en materialen benoemd. Tip: let hierbij op dat Google de woorden die eerder in de producttitel naar voren komen, zwaarder meeweegt voor de zoekresultaten.

2 – Productbeschrijving

Hoewel productbeschrijvingen niet zichtbaar zijn bij Shopping advertenties, zijn ze wel erg belangrijk. Google kijkt namelijk naar de productbeschrijvingen en probeert op basis daarvan een beter beeld te krijgen van jouw producten. Daarnaast zijn je productbeschrijvingen wel te zien in het Google Shopping tabblad. Zorg er dus voor dat je productbeschrijving kort en duidelijk is. Laat een aantal zoekwoorden terugkomen en benoem de belangrijkste USP’s van jouw bedrijf.

3 Afbeeldingen

Buiten de producttitel en prijs beïnvloeden de afbeeldingen bij Shopping advertenties het meest of potentiële klanten wel of niet op jouw product zullen klikken. Zoals in onderstaande voorbeeld te zien, maken veel adverteerders gebruik van een witte achtergrond bij hun productfoto’s. Je zou hierbij kunnen denken: less is more, en dus inderdaad voor een rustige witte achtergrond kunnen kiezen. Maar wat nou, als jij jouw productfoto’s net een andere achtergrondkleur geeft dan de concurrenten? Door jouw product een ander achtergrondkleurtje te geven, kun je ervoor zorgen dat de advertentie net een beetje extra opvalt, waardoor potentiële klanten eerder voor jou zullen kiezen.

Hoe geef ik mijn productfoto’s een andere achtergrondkleur?

Wil jij opvallen met jouw shoppingadvertenties door een achtergrondkleur toe te voegen aan je productfoto’s? Dan is het wel handig om te weten hoe je dat eenvoudig kunt doen. Volg onderstaande stappen om een achtergrondkleur toe te voegen aan jouw bestaande productfoto’s met Photoshop.

  1. Download de productfoto’s die je wil aanpassen vanuit de backend van je website.
  2. Open Adobe Photoshop.
  3. Klik op bestand en dan op openen en selecteer de afbeelding die je net hebt opgeslagen in je bestanden en wil gaan bewerken.
  4. Gebruik de knop snelle selectie om het hele product dat op de afbeelding staat te selecteren (je neemt hierbij de achtergrond dus niet mee).

5. Toets control c en vervolgens control v in.

6. Verwijder rechts onderin de oude laag (achtergrond) door eerst op de laag te klikken en daarna op de delete knop van je toetsenbord.

7. Klik nu op de nieuwe laag die je hebt gecreeërd (laag 1)

8. Maak met de knop rechthoek een rechthoekig vlak over de gehele afbeelding heen.

9. Sleep nu laag 1 omhoog, zodat deze boven rechthoek 1 komt te staan.

10. Geef het rechthoekige vlak de gewenste kleur.

11. Klik op bestand, exporteren, exporteren als, weer op exporteren en sla de bewerkte afbeelding op in je bestanden.

12. Ga terug naar de backend van jouw webshop en upload de productfoto die je zojuist hebt bewerkt en opgeslagen, in plaats van de productfoto die nog geen achtergrondkleur had. 

Met bovenstaande stappen maak jij custom shopping advertenties waarmee jij je zult onderscheiden van de concurrentie. Ben jij klaar voor meer conversies? Zorg maar alvast dat je genoeg producten op voorraad hebt!

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van Shopping advertenties? Wil jij je bestaande shopping advertenties optimaliseren? Of wil jij meer halen uit andere online marketing campagnes? Bekijk onze website en neem vrijblijvend contact op.