Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie die computerprogramma’s in staat stelt automatisch beter te worden in het uitvoeren van een taak door ervaring op te doen. Het is een soort zelflerend vermogen waarbij de computer zichzelf blijft verbeteren zonder dat er nieuwe code hoeft te worden geschreven.

Hoe zet je machine learning optimaal in

De input die je geeft aan de machine learning van advertentieplatformen is van groot belang voor het optimaal benutten van deze technologie. Door je volledig te richten op deze input, zorg je ervoor dat de machine learning optimaal kan functioneren. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je advertentiecampagnes op een efficiëntere manier worden uitgevoerd. Belangrijke factoren voor machine learning zijn onder andere je website en propositie, en binnen de advertentieplatformen is het belangrijk dat je vooral focust op de volgende 3 factoren:

Doelstelling

De doelen van je campagnes moeten bovenaan staan in het bepalen van biedstrategiën en advertenties. Dit betekent dat je altijd moet kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een paar voorbeelden om dit optimaal te kunnen uitvoeren zijn B2B, E-commerce en Omnichannel.

B2B

Via Google Ads kan je de waarde en leads terug koppelen

E-Commerce

Corrigeer je omzet op retouren en importeer de marge als conversie-actie bij Google Ads

Omnichannel

Optimaliseer ook voor store visits en niet alleen op de online omzet

Creatie

Advertentieplatforms kunnen nog niet volledig automatisch advertenties maken, maar machine learning wordt steeds beter in het samenstellen van een advertentie. Hoe vaker de creatie die gebruikt wordt, hoe beter het resultaat wordt.

Het is daarom van belang om zoveel mogelijk relevante teksten te combineren en te kijken naar wat de concurrentie doet. Probeer ook kwalitatieve afbeeldingen aan te leveren zodat die nog meer opvallen.

Test zoveel mogelijk verschillende soorten content en probeer te achterhalen wat er bij je publiek het beste werkt. Gebruik hiervoor analytics en feedback van je gebruikers. Op basis daarvan kun je jouw content blijven verbeteren en machine learning maximaal blijven vullen met de beste video’s, afbeeldingen en teksten.

Eigen data

De advertentieplatformen hebben in de loop de jaren veel data van gebruikers verzameld. Deze data wordt gebruikt om gebruikers te kunnen targeten op bijvoorbeeld hun interesses, maar de data van jouw klanten hebben ze niet. Het is belangrijk dat de advertentieplatformen jouw klanten leren kennen, want hoe beter de platformen jouw klanten kennen, hoe beter de machine learning kan helpen bij het targeten van jouw doelgroep. Omdat de houdbaarheid van cookies steeds meer terugloopt en in de toekomst niet meer gebruikt kan worden, wordt het delen van jouw klantdata steeds belangrijker. Het advies is om jouw klantenlijsten up te loaden.

 

Betekent dit het einde van cookies? Nee, er zijn nog wel first party cookies, maar de third party cookies gaan verdwijnen. First party cookies gebruiken websites zelf. Die blijven dus gewoon functioneren. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over dat dit ernstige gevolgen heeft voor je advertentiecampagnes.