A.T.O. (A.I.-Tool Optimization)

Wil je dat je bedrijf klaar is voor de toekomst? Begin dan op tijd met de optimalisatie van je website voor de vindbaarheid in ChatGPT en andere A.I.-Tools zoals Google AI Overviews. We helpen je om hierin direct een voorsprong te creëren op je concurrentie. Optimaliseren voor ChatGPT en andere A.I.-tools wordt ook wel A.T.O. genoemd (A.I.-Tool Optimization).
 
Onderzoek toont aan dat een Customer Journey tegenwoordig bestaat uit gemiddeld 8 tot 14 online stappen. Hierin wordt steeds vaker ChatGPT naast Google Search gebruikt. Het aandeel van ChatGPT is hierin op dit moment slechts 2,5% en dat van Google nog steeds 92%, maar het aantal gebruikers van ChatGPT is de afgelopen 6 maanden wel verdubbeld tot boven de 600 miljoen wereldwijd.

Technische optimalisatie

Om je website technisch te optimaliseren voor vindbaarheid in ChatGPT (en vergelijkbare AI-systemen), is het belangrijk om te begrijpen dat ChatGPT anders werkt dan Google. ChatGPT gebruikt structured data en betrouwbare bronnen in plaats van je website automatisch te crawlen zoals Googlebot dat doet. Toch kunnen we met de juiste technische optimalisaties de kans aanzienlijk vergroten dat je bedrijf, producten of diensten genoemd worden. Hiernaast vind je enkele voorbeelden van hoe we je website technisch
optimaliseren voor ChatGPT.

Optimalisatie

OAI-SearchBot toegang geven
Structured data (Schema.org) instellen
Wikidata-item aanmaken
Content schrijven op natuurlijke vraagvormen
Aanwezig zijn op gezaghebbende bronnen
Open Graph-tags toevoegen
Productfeeds gereed maken

>







Prioriteit

Essentieel
Zeer belangrijk
Kritisch voor zichtbaarheid
Belangrijk
Aanrader
Technisch pluspunt
Voor webshops essentieel

Door een grote investering van Microsoft in OpenAI is optimalisatie in Bing ook belangrijk, omdat 87% van de resultaten in ChatGPT uit de Top 20 van Bing komen. Daarom is optimalisatie van Bing Webmaster Tools ook essentieel voor je vindbaarheid in ChatGPT.

Content

Hoe optimaliseer je je websitecontent voor ChatGPT?
Om de content voor je website te optimaliseren moeten we eerst begrijpen dat ChatGPT niet werkt met zoekwoorden maar Prompts. De content op je website moet hier zo goed mogelijk antwoord op geven. Om te kijken welke Prompts mensen het meest gebruiken,

maken we gebruik van de partij die veruit de meeste data heeft over de vragen die mensen kunnen hebben…Google. Iedere dag worden er zo’n 23 miljard vragen gesteld aan Google. Deze data gebruiken we door deze te scrapen uit de SERP-data van Google voor 10.000+ onderwerpen die te maken hebben met jouw producten, diensten of website.

We bouwen voor jouw bedrijf een Custom GPT en trainen deze met jouw data. Vervolgens laten we deze Custom GPT al deze vragen in bulk beantwoorden, zodat we enorm veel kwalitatieve content genereren die volledig aansluit bij jouw bedrijf en antwoord geeft op alle mogelijke Prompts die te maken hebben met jouw producten of diensten. Hiermee maken we de kans groot dat ChatGPT jouw content zal raadplegen om de Prompts te beantwoorden.

Shopping in ChatGPT

Hoe worden je producten vertoond in ChatGPT?

ChatGPT laat tegenwoordig ook producten met afbeeldingen en prijzen zien zoals in Google Shopping. De officiële benaming hiervoor is “ChatGPT Product Discovery”. Heb je een Shopify-webshop? Dan heb je geluk, want dat kunnen we direct een koppeling maken met ChatGPT.

Heb je een ander platform? Binnenkort zal het mogelijk worden om een koppeling te maken vanuit Google Merchant Center. We bereiden je feed hier alvast op voor en zodra deze mogelijk beschikbaar komt, zullen we dit direct realiseren.

Producttitels

Optimalisatie op producttitels werkt anders dan op Google Shopping, daarom is het goed om nu alvast aparte producttitels aan te gaan maken voor ChatGPT. Waar in Google Shopping de volgorde van woorden belangrijk is voor de CTR, gaat het er in ChatGPT veel meer om dat producttitels antwoord geven op de
Prompts die gesteld kunnen worden. Hiervoor zetten we ook weer onze eigen tools in om te kijken naar mogelijke Prompts per product en de beste titels voor GPT te genereren. Bijvoorbeeld in plaats van in Google Shopping “T-shirt Tokyo Design” gebruik je voor ChatGPT “Oversized anime T-shirt met Tokyo-design – 100% katoen, perfect voor fans van Japanse streetwear”

Structured data

Omdat ChatGPT vooral kijkt naar Structured Data optimaliseren we deze per productpagina voor ChatGPT. Deze moet alle kenmerken bevatten volgens Schema.org/Product, met alle juiste velden voor producten. Dit helpt AI-systemen zoals ChatGPT om je productinformatie correct te begrijpen en te tonen.

AggregateRating

ChatGPT toont bij voorkeur producten die goede reviews hebben. Daarom is het zinvol dat reviews op productniveau goed zijn ingesteld. We moeten er dus voor zorgen dat AggregateRating goed staat ingesteld op je productpagina’s.
AggregateRating optimaliseren voor vindbaarheid op ChatGPT
AI-tools kijken anders naar productdescriptions dan bijvoorbeeld de zoekmachine van Google. De productdescriptions moeten vooral goed antwoord geven op Prompts. Het helpt wanneer deze hier specifiek voor worden geschreven. Ook raden we aan om hier per product een FAQ gedeelte in op te nemen.
 
Omdat het een uitdaging kan zijn om de productdescriptions te schrijven voor zowel SEO als Google Shopping als ChatGPT geeft Stars of the Net hier trainingen
in.

Google A.I.

Met 180.000 medewerkers waarvan er ruim 10.000 met Research & Development bezig zijn geeft Google zich niet zomaar gewonnen op AI-gebied. Met Google AI
Overviews en Google AI Mode is Google snel aan het bijschakelen om ook op de Google Search Engine de beste AI ervaring te bieden.
 
Na aanvankelijk een behoorlijke achterstand met Google Bard en daarna Gemini lopen ze nu behoorlijk in met Google AI Overviews om het publiek toch zoveel
mogelijk in de Google zoekmachine te houden.
Google beschikt over veruit de meeste data wat betreft zoek- en gebruikersgedrag op internet, dus ze hebben nog steeds de beste kansen om ook op de lange termijn hun marktaandeel te consolideren.
 

Met de combinatie van SEO en contentstrategie voor ATO zorgen we er bij Stars of the Net ook meteen voor dat je website ook goed vindbaar wordt op Google AI Mode.

Adverteren op ChatGPT

Kun je adverteren op ChatGPT?
Adverteren op ChatGPT zit eraan te komen in 2026.
Hoewel de exacte uitwerking nog in ontwikkeling is, zijn dit de verwachtte advertentievormen:
1.Contextuele advertenties
Advertenties die naadloos worden geïntegreerd in de antwoorden van ChatGPT. Bijvoorbeeld:
“Op basis van je interesse in duurzaam reizen kun je EcoTours (Gesponsord) overwegen voor je volgende trip.”
2.Ingebedde advertenties
Gesponsorde links voor of na een AI-antwoord, dit is vergelijkbaar met hoe Google advertenties toont.
3.Gesponsorde sessies
Gebruikers kunnen advertenties bekijken of er interactie mee hebben om toegang te krijgen tot premium functies of langere sessies.
4.Carrouseladvertenties
Draaiende productaanbevelingen, vooral handig bij e-commercevragen (zoals kleding, elektronica, cadeaus). Dit gaat een beetje op Google Shopping lijken.
5.Premiumfuncties via advertenties
Zoals bij mobiele apps: je kijkt een advertentie om tijdelijke premiumtoegang te krijgen.
Bij de advertenties zal duidelijk aangegeven worden dat het advertenties zijn. En OpenAI wil niet dat deze te opdringerig worden. De gebruikerservaring zal voor OpenAI het belangrijkst blijven.
 
Het advertentieplatform zal waarschijnlijk erg gaan lijken op Google Ads of Meta Ads, met functies zoals:
  1. Biedmodellen zoals CPM, CPC, en CPA
  2. Doelgroepsegmentatie op basis van gedrag, interesse en context
  3. Kwaliteitsmetingen (engagement, conversieratio’s, gebruikersfeedback)
  4. Dashboard en rapportages met inzichten in CTR, ROAS en impressies
  5. AI-ondersteuning voor het automatisch genereren van advertentieteksten en visuals

Wat kan ik nu al doen?

Je kunt nu al stappen zetten om klaar te zijn voor adverteren via ChatGPT:
 
  1. Als je een Shopify-webshop hebt, dan kunnen we je feed nu al koppelen, heb je een ander platform, dan gaan we je feed alvast voorbereiden.

  2. We kunnen nu al werken aan specifieke productitles voor ChatGPT in aparte velden.

  3. Het is belangrijk om nu alvast je structured data per productpagina te optimaliseren.

  4. Reviews op productniveau worden steeds belangrijker ook voor Google. Zorg ervoor dat je deze ingesteld hebt en verzameld. We stellen dan AggregateRating correct voor je in.

  5. Productdescriptions aanpassen is veel werk voor de meeste webshops. We kunnen hier samen alvast aan beginnen.

  6. We checken OpenAI continu voor de laatste updates. Dus als er meer bekend wordt dan kunnen we hier direct op anticiperen.
ChatGPT optimalisatie_Stars of the net beste online marketing bureau
Thomas_3.2

Thomas

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website voor ChatGPT en Google AI neem dan contact op onze strategisch specialist.