Vroeger kreeg iedereen dezelfde reclame op televisie te zien, maar tegenwoordig werkt dat allang niet meer. De marketing gaat telkens meer naar het kleinschalige, gericht op een specifieke persoon of groep personen. Hierbij is SEA en SEO natuurlijk heel belangrijk, maar ook social media is belangrijk en vooral Whatsapp is zeer geschikt om persoonlijk de klanten te spreken.Whatsapp heeft immers 12,5 miljoen gebruikers in NL in 2022 waarvan 9,8 miljoen dagelijkse gebruikers zijn en wereldwijd zijn er meer dan een miljard gebruikers. Lees hier wat onmisbaar is om te weten voordat je Whatsapp Business zakelijk gaat inzetten.

Wat is Whatsapp Business?

Whatsapp business is een app die speciaal is ontwikkeld voor bedrijven en organisaties die via Whatsapp willen communiceren met hun klanten. Het is een aangepaste versie van Whatsapp waarmee je als ondernemer eenvoudig en op een persoonlijk level kunt communiceren met je klanten.

Je moet dus de app downloaden en deze biedt dan handige extra’s tegenover de standaard Whatsapp. Zo kun je in de app een profiel aanmaken met je je bedrijfsnaam, logo, beschrijving, adres en contactgegevens. Ook kun je in de app een zogeheten ‘away message’ instellen. Dit is een bericht dat automatisch wordt verzonden als je even niet kunt reageren. Handig als je bijvoorbeeld even niet kunt chatten omdat je aan het werk bent. Het is ook handig om te weten dat je de Whatsapp Business app kunt installeren op Android en iOS en ook kunt gebruiken voor je privénummer.

Waar kan je het voor gebruiken?

Klanten kunnen je appen via Whatsapp. Dit is persoonlijk en laagdrempelig is voor de klant en zo kunnen problemen snel verholpen worden. Wel geldt net als bij alle andere social media kanalen dat de klant binnen een uur reactie verwacht. Uiteraard is het ook mogelijk om Whatsapp Business te gebruiken om in contact te blijven met je medewerkers.

Verder kan je je vaste klantenbestand appen wanneer er leuke acties zijn. Beperk hierbij wel het aantal berichten om spam te voorkomen. Houdt er wel rekening mee dat je toestemming moet hebben om een klant een bericht te mogen sturen via Whatsapp, daarom dat dit alleen werkt bij vaste klanten en om hiermee de loyaliteit te stimuleren.