Affiliate-marketing is online marketing waarbij een website-eigenaar een commissie ontvangt voor het verkopen van een product van een ander bedrijf. Dit gebeurt door een link op de website van de eigenaar te plaatsen die naar het aangeboden product leidt. Als een bezoeker van de website op deze link klikt en vervolgens het product koopt, ontvangt de eigenaar een commissie.

Affiliate marketing is een interessante manier van online geld verdienen voor website-eigenaren. Het is een eenvoudige manier van geld verdienen, aangezien je geen eigen product hoeft te ontwikkelen of te verkopen. In plaats daarvan kun je gebruik maken van het product van een ander bedrijf en hier een commissie voor ontvangen.

Manier van geld verdienen

Affiliate marketing kan een lucratieve manier van geld verdienen zijn, in principe kan je geld verdienen voor elke verkoop. Wel is het belangrijk om de volgende dingen in gedachten te houden. Het is belangrijk om een product te kiezen waar je achter staat. Ook moet het een product zijn waarvan je denkt dat het interessant is voor je bezoekers. Als je bezoekers niet geïnteresseerd zijn in het aangeboden product of de aangeboden dienst, zullen ze ook niet op de link klikken en zal je geen commissie ontvangen.

Daarnaast is het ook belangrijk om een bedrijf of individu te kiezen waar je een goede relatie mee hebt. Dit is belangrijk omdat je niet wilt dat je commissie wordt stopgezet omdat het bedrijf of de individu waarmee je samenwerkt, besluit om de samenwerking te beëindigen.

affiliate marketing working

Kernspelers

Affiliate marketing kent vier kernspelers. Deze vier kernspelers zijn: de merchant (ook bekend als ‘retailer’ of ‘merk’), het netwerk (dat aanbiedingen bevat waaruit de affiliate kan kiezen en dat ook de betalingen verzorgt), de publisher (ook bekend als ‘de affiliate’), en de klant. De markt is complexer geworden en omvat een groot aantal spelers, waaronder gespecialiseerde derde partijen, super-affiliates en vele anderen.

Sinds het bestaan van Affiliate marketing is deze vorm van online marketing snel gegroeid. De e-commerce website, die in de begindagen van het Internet als een marketing speeltje werd gezien, werd een geïntegreerd onderdeel van het totale business plan en groeide in sommige gevallen uit tot een grotere business dan de bestaande offline business. Volgens een rapport bedroeg het totale verkoopbedrag dat in 2006 via affiliatenetwerken werd gegenereerd alleen al in het Verenigd Koninkrijk 2,16 miljard pond. De schattingen waren 1,35 miljard pond aan verkopen in 2005.

Vaak wordt affiliate marketing verward met referral marketing, aangezien beide vormen van marketing gebruik maken van derden om de verkoop naar de detailhandelaar te leiden. Deze twee vormen van marketing verschillen echter in de manier waarop ze de verkoop stimuleren, waarbij affiliate marketing puur op financiële motivaties steunt, terwijl referral marketing meer op vertrouwen en persoonlijke relaties steunt.