Wat is conversational marketing?

Conversational marketing oftewel conversatie marketing is een strategie waarbij bedrijven proberen klanten te bereiken en te boeien door middel van gesprekken in plaats van traditionele advertenties. Bedrijven kunnen conversatie marketing inzetten op sociale media, in chatbots of via e-mail. Het doel van conversatie marketing is om klanten te helpen en te laten zien dat het bedrijf waarde hecht aan hun mening.

Voordelen

Marketing d.m.v gesprek is een methode die ervoor zorgt dat je klanten op elk uur van de dag persoonlijk aanspreekt. Hierdoor voelen ze zich begrepen en thuis op je website. Dit zorgt ervoor dat ze meer waarde hechten aan een relatie met jou dan met je concurrent. Omdat deze methode voor een groot deel geautomatiseerd wordt, kun je veel meer bezoekers tegelijk spreken en sluit je deals een stuk makkelijker.

Kortom, het is een effectieve strategie voor het verbeteren van de interactie met je klanten, het genereren van bruikbare leads en het verkorten van de verkoopcyclus.

Conversatie marketing in de praktijk

Ebay’s chatbot is een zeer succesvol voorbeeld van conversatiemarketing. De chatbot werkt via spraakopdrachten en kan snel door een catalogus van producten kijken. Ebay’s bot vindt klanten de beste deals en stuurt deze direct naar hun telefoon. Dit is een mooi voorbeeld van de integratie van conversatiemarketing met een spraakcommando, wat effici├źnt en simpel is.

Domino’s Pizza is een grote speler in de horeca, en heeft in 2015 het “tweet to order”-systeem gemaakt. Dit systeem maakte het mogelijk voor klanten om een pizza te bestellen via Twitter, en was hiermee een van de eerste bedrijven die klanten deze mogelijkheid gaf. Klanten die vaak bestelden konden simpel een pizza bestellen door de emoji 🍕 naar @dominos te tweeten. Deze marketingtruc trok jongere klanten aan met succes. Het werd dan ook een hot topic op de socials.

Inmiddels heeft Domino’s uitgebreid, en werkt het nu met elk type kanaal dat je maar kunt bedenken. Alexa, Google Home, Facebook Messenger, Slack, en zelfs je smart TV. Via SMS of spraakcommando bestel je een pizza slechts in een paar stappen. Klanten vinden snelle communicatie en toegankelijkheid belangrijk en Domino’s Pizza heeft dat met succes gedaan.

Als je meer moeite doet om te begrijpen wat je klanten willen, dan zullen ze je merk ook beter zien. Met dit in gedachten heeft Domino’s Pizza de perfecte strategie gemaakt om loyale klanten te krijgen en te behouden.

Wil je graag hulp met de nieuwste technologische mogelijkheden en trends in de marketing toe passen voor jouw bedrijf? Neem dan een kijkje op onze website.