Tijdens het maken van een nieuwe website zijn er velen factoren om rekening mee te houden, waar goede call to actions (en een goede CTA-knop) één van is. De bedoeling van een call to action (CTA) is dat het een (potentiële) klant overhaalt om een specifieke handeling te verrichten. Voordat ze echter tot die handeling overgaan, is het belangrijk om ze ervan te overtuigen waarom ze actie moeten ondernemen. Vandaar dat het essentieel is voor het verhogen van conversies om goede CTA’s te hebben op je website. Wij geven je hieronder een aantal gratis tips om je call to actions te optimaliseren.
Gouden tip in alle marketinguitingen:
verplaats je in de klant
Klantgerichte marketing is namelijk een bedrijfsstrategie waarbij je je als bedrijf concentreert op het aanpassen van je producten en diensten aan de specifieke behoeften van je klanten. Dit soort marketing is ontworpen om succesvolle marketingcampagnes op te zetten en een langetermijnrelatie met de klanten op te bouwen in plaats van alleen maar te proberen een enkele sale te maken.
Low friction words
Je CTA’s moeten de klanten dus echt aanspreken en hen aansporen een actie te doen. Low friction words kunnen hierbij helpen. Eenvoudig gezegd zijn low friction words woorden die het werk minder laten voelen als werk. Het zijn woorden die hindernissen wegnemen en het makkelijk maken voor mensen om te doen wat je wilt dat ze doen.
Hier zijn enkele voorbeelden van low friction words die je in je CTA’s kunt gebruiken:
-
Makkelijk
Dit is een low friction woord omdat het belooft dat wat je ook vraagt aan je lezer makkelijk zal zijn.
-
Gratis
Dit woord verwijdert ook hindernissen. Wie houdt er nu niet van gratis spullen?
-
Snel
Dit woord belooft dat de taak die voorligt snel gedaan kan worden.
-
Simpel
Dit woord verzekert de lezer dat de taak die voorligt niet ingewikkeld zal zijn.
-
Start
Dit woord is een goede manier om een call to action mee te beginnen, omdat het een low friction woord is dat mensen aanmoedigt om de eerste stap te zetten.
Als je wilt dat je CTA’s effectief zijn, gebruik dan low friction words om je lezers aan te moedigen tot actie.
De CTA-knop
Zoals gezegd is het slim om je te verplaatsen in de klant, goed na te denken over de tekst van een CTA maar net zo belangrijk is de knop zelf. Zorg er daarom voor dat je CTA:
-
Opvallend is
Je CTA-knop moet opvallend genoeg zijn om de aandacht van bezoekers te trekken. Dit kan je doen door de button een andere kleur te geven dan de rest van de website of door er een leuke afbeelding bij te gebruiken.
-
Relevant is
De CTA moet relevant zijn voor de pagina waarop hij staat. Dit betekent dat je de juiste boodschap moet kiezen die aansluit bij wat bezoekers op die pagina zoeken.
-
Op de juiste plek staat
De plek waar je de CTA plaatst is net zo belangrijk als de CTA zelf. Zorg ervoor dat de button op een plek staat waar bezoekers hem makkelijk kunnen zien en bereiken.
-
Consistent is
Als je verschillende CTA’s op je website of landing page gebruikt, is het belangrijk dat deze consistent zijn. Dit betekent dat de button dezelfde kleur, afmeting en stijl heeft op alle pagina's. Dit zorgt ervoor dat bezoekers niet in de war raken en weet wat ze kunnen verwachten als ze op de button klikken.
Hulp nodig bij het verhogen van de conversies op je website?
Zie wat we voor je kunnen betekenen.
Kijk snel hier