Is het gedaan met Facebook? Na alle schandalen rondom privacy en alle mensen die hun account hebben opgezegd, zou je denken dat Facebook Hyves achterna gaat en over een paar niets meer is dan een uitgestorven diersoort. Misschien toch niet helemaal… Na een daling van het aantal gebruikers in Nederland in 2018 en 2019 is Facebook in 2020 aan een kleine comeback bezig.
Met 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers boven de 15 jaar is het (na whatsapp) nog steeds veruit het meest gebruikte sociale medium. Oftewel meer dan 3/4 van Nederland is nog actief op Facebook en de helft dagelijks. Dit maakt Facebook nog steeds bijzonder interessant als advertentiekanaal afhankelijk van je doelgroep.
Bij de jongeren onder de 20 jaar is het gebruik wel in rap tempo aan het afnemen. Maar bij de 40 plussers is er weer sprake van een lichte stijging in het aantal gebruikers. Zelfs van de 80 plussers zijn momenteel 6 op de 10 actief op Facebook.
Na Facebook is Instagram op dit moment de nummer 2 wat betreft het dagelijks gebruik. Al vanaf 2013 is Instagram met een enorme opmars bezig. Deze lijkt nu iets af te zwakken, omdat meer dan 80% van de jongeren al Instagram gebruikt en meer dan de helft hiervan dagelijks. Maar wil je dus een jongere doelgroep bereiken dan lijkt Instagram het perfecte middel.
Youtube
Bij Youtube valt op dat het aantal gebruikers niet hard meer groeit. Dit komt vooral doordat het overgrote deel van Nederland Youtube al gebruikt. Maar je ziet vooral dat mensen Youtube veel vaker gebruiken en de frequentie en de kijkduur enorm toenemen. De gemiddelde Nederlander zit inmiddels al ruim een uur per dag op Youtube en ondanks dat we nog steeds veel meer televisie kijken, lijkt Youtube deze functie langzaamaan over te gaan nemen. Het adverteren op Youtube is nog relatief goedkoop, omdat er nog slechts enkele grote partijen op Youtube adverteren. Dit biedt dus kansen voor kleinere en middelgrote ondernemingen die zich op dit relatief maagdelijke advertentiekanaal willen begeven.
Wat gebruikt de allerjongste doelgroep?
Het Chinese Tiktok begon in 2016 met een app waarin je korte dans- of playback-filmpjes kon maken van max. 15 seconden. Binnen 1 jaar gebruikten al ruim 100 miljoen Chinezen de app en werd Tiktok internationaal gelanceerd. In Nederland slaat Tiktok inmiddels vooral aan onder pubers en is onder jongeren aan een razendsnelle opmars bezig.
Tot slot nog LinkedIn. Het aantal gebruikers hiervan neemt hier niet heel sterk toe. Eigenlijk blijft het aantal gebruikers al jaren stabiel op ongeveer 1 op de 3 volwassen Nederlanders. Net als bij Youtube, is hierbij vooral de frequentie van het gebruik sterk toegenomen. Het dagelijks gebruik nam met maar liefst 26% toe het afgelopen jaar. Hierdoor is LinkedIn nog interessanter geworden, met name voor adverteren op de B-to-B-markt. Door de verbeterde tijdlijn, hashtags en blogs zie je dat mensen veel meer betrokken zijn op dit medium.
Wil je Stars of the Net eens naar je Social Media-strategie laten kijken? Plan dan een bel-afspraak met een adviseur. Het kost je niets. Of ga terug naar onze homepage.