Mensen zijn zich steeds meer bewust van de impact die hun aankopen kunnen hebben op de wereld. Steeds meer mensen zijn niet alleen meer op zoek naar het beste product voor hen, maar ook het beste product voor de rest van de wereld. Het product dat het minste schade toebrengt aan onze planeet en haar bewoners.

Consumenten baseren hun keuze dus niet meer alleen op de prijs van een product, maar ook op de impact ervan. Het aantal mensen dat ook bereid is meer te betalen voor producten die ethisch geproduceerd zijn groeit. En er wordt verwacht dat dit in de aankomende jaren alleen maar meer blijft groeien. Dit noemen we verantwoordelijk consumeren, ethische consumptie of responsible consumerism en het is een belangrijk onderdeel van een duurzame toekomst.

Dit doen ze niet alleen voor het milieu in het algemeen, maar ook voor hen eigen gezondheid en welzijn. Om te zorgen dat we de wereld niet meer vervuilen richten steeds meer consumenten zich op duurzame en ecologisch verantwoorden producten. Ook zijn er steeds meer bedrijven die dergelijke producten aanbieden, wat het ook steeds makkelijker maakt voor consumenten om ethische keuzes te maken.

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de noodzaak om hun bedrijf duurzamer te maken. Dit maakt het makkelijker voor de consument om ethische keuzes te maken. Ook is het in een tijd als deze goed voor het imago van een bedrijf als duidelijk wordt dat ze een steentje bijdragen aan de oplossing voor de huidige milieuvervuiling en de daarop volgende klimaatverandering.

Bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid worden steeds meer gezien als maatschappelijk verantwoorde bedrijven. En niet alleen nu. Bedrijven die nu investeren in duurzaamheid, zullen ook in de toekomst een voorsprong hebben op de bedrijven die dit niet doen. Zo kun je als je nu investeert in de toekomst beter profiteren van de groeiende vraag naar duurzame producten en diensten.

Inspelen op verantwoordelijk consumeren

Maar wat zijn de stappen die je kan nemen als bedrijf om je aan te passen aan deze veranderende markt? Hieronder zie je twee mogelijkheden waar je mee kan beginnen om te investeren in duurzaamheid:

  1. Zorg dat je transparant bent over de invloed van je producten op sociaal gebied en op het milieu. Dit betekent dat je informatie verschaft over waar en hoe je producten gemaakt worden en welke materialen ervoor gebruikt worden.
  2. Overweeg om meer duurzame en ethische alternatieve n te gebruiken voor je producten. Bijvoorbeeld het aanbieden van shirts van organisch katoen naast je T-shirts van polyester. Of biedt lokaal geproduceerde producten aan naast producten gemaakt in landen met lagere sociale standaarden.

Met deze twee tips kun je aantrekkelijker worden voor het groeiende aantal consumenten die zoeken naar meer verantwoordelijke keuzes.

Weten hoe je je marketing moet aanpassen op deze veranderende behoeften van klanten? Neem contact op.