Augmented reality (AR) is een technologie die de werkelijkheid aanvult met digitale objecten. AR–apparaten, zoals Google Glasses en de Oculus Rift, maken gebruik van sensoren en cameras om de werkelijke omgeving in realtime te scannen en te verwerken. Dit maakt het mogelijk om digitale objecten en informatie te projecteren in de werkelijkheid. Augmented reality wordt steeds vaker gebruikt in marketingcampagnes, om producten beter te laten uitkomen en merken dichter bij consumenten te brengen. Augmented reality zou de toekomst kunnen zijn van marketing.
AR kan een geweldige manier zijn om je doelgroep te betrekken bij je merk en je boodschap over te brengen. AR kan voor bedrijven een waardevolle aanvulling zijn op hun marketingcampagnes. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een virtuele winkel of showroom creeren, waarin klanten producten kunnen bekijken en uitproberen.
Voorbeelden van AR gebruikt door bedrijven
IKEA
Het Zweedse meubelconcern was een van de eerste bedrijven die augmented reality inzette in hun marketingcampagnes. In 2013 lanceerden ze de IKEA Catalogus app, waarmee consumenten hun IKEA–catalogus konden scannen met hun smartphone of tablet om virtuele 3D–weergaven van meubels te zien. De app maakte het mogelijk om de meubels in verschillende stijlen en kleuren te bekijken. De app was een groot succes en is sindsdien doorontwikkeld.
In 2017 bracht IKEA de IKEA Place app uit, waarmee gebruikers meubels in hun eigen huis konden plaatsen, zodat ze een nog beter idee kregen van hoe het meubel in hun huis zou staan. De app maakt gebruik van Apple’s ARKit–technologie en is beschikbaar voor iPhone 6S en hoger.
Sephora
Sephora, is een Amerikaanse cosmeticaketen. Zij hebben augmented reality gebruikt om hun producten beter onder de aandacht te brengen. In 2017 brachten ze de Sephora Virtual Artist app op de markt. Hiermee konden gebruikers hun gezicht scannen met hun smartphone of tablet om virtuele make-overs te krijgen. De app maakt gebruik van gezichtsherkenningstechnologie om de gebruiker een passende foundation, oogschaduw, mascara en lippenstift te laten zien.
Lego
In 2015 lanceerden ze de Lego Fusion app. Met LEGO fusion kun je met een foto van je LEGO bouwwerk een spel spelen. Het spel is een soort digitale versie van het populaire bordspel. Je kunt je LEGO bouwwerk naar keuze in het spel laten zien. Het is een leuke, unieke manier om met je LEGO te spelen. Je kunt ook met andere mensen spelen die de app ook hebben.
In 2017 introduceerde Lego de Lego Boost app. Hiermee konden gebruikers hun Lego–sets bouwen en programmeren om virtuele robots te maken. Blokjes in de app bevatten sensoren en motoren. De robots zijn hierdoor in staat om verschillende bewegingen te maken.
Waarom is AR gunstig op gebied van marketing?
- Interactieve ervaring: Bedrijven kunnen een meer interactieve ervaring creeren die klanten aantrekt en vasthoudt. Dit door toevoegen van digitale objecten aan het zichtbare beeld.
- Voorproefje: AR kan bedrijven helpen een voorproefje te geven van hun product of dienst. Door AR kunnen klanten een product of dienst zien voordat ze het kopen. Hierdoor kunnen bedrijven hen een beter idee geven van wat ze kunnen verwachten. Dit kan klanten ertoe aanzetten een aankoop te doen.
- Persoonlijkere ervaring: AR kan klanten een unieke ervaring bieden.
AR is nog relatief nieuw. Toch heeft het al veel bedrijven geïnspireerd om creatief te denken over hoe ze hun producten en diensten kunnen aanbieden. Er zijn al veel verschillende toepassingen van AR bedacht. Het is zeker denkbaar dat er in de toekomst nog veel meer zullen komen.