Het zal niemand ontgaan zijn, het gebruik van sociale media neemt toe. Eerder schreven we al over de verwachte social media trends voor 2023, maar toch zijn er nog veel bedrijven die social media niet inzetten als marketingkanaal, of dit doen zonder voorbedacht plan. Echter, het belang van social media is niet meer te ontkennen.
Statista is hierin onze grote vriend, die ons een goed beeld geeft naar de verwachte stijging van social media in 2023. Vooral jongeren gebruiken steeds meer social media. Het aantal gebruikers van social media zal naar verwachting groeien naar 3,03 miljard in 2023, richting de helft van de gehele wereldbevolking!
Waar bevinden zich de meeste gebruikers?
Vooral in China wordt adverteren op social media steeds interessanter. Het aantal gebruikers daar zal in 2023 naar verwachting 991 miljoen bedragen, tegen 983 miljoen in januari 2022 en hiermee heeft China het grootste aantal social media gebruikers ter wereld. Hierna zal hoogstwaarschijnlijk op de tweede plek volgen, met 648 miljoen mensen die sociale media gebruiken in 2023. Pas hierna volgt de Verenigde Staten, waar naar verwachting 266 miljoen mensen sociale media gebruiken in 2023, tegenover 260 miljoen in 2022.
Social media in Nederland
In ons eigen land maken ruim 12 miljoen mensen gebruik van sociale media. Dit is ongeveer 75% van de bevolking. Het aantal gebruikers is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Hierbij zijn vooral Facebook, WhatsApp, Instagram en YouTube populair. Het aantal gebruikers van deze platforms is in de afgelopen jaren flink toegenomen, al gaat het met Facebook minder goed, die heeft juist 6% minder dagelijkse gebruikers in 2022 dan 2023.
Tips bij het gebruik van social media in 2023 als advertentiekanaal
- Bedenk vooraf goed de aanpak: wat is je doel, wie wil je bereiken, enz.
- Speel in op de nieuwste trends en technieken zoals de steeds populairder wordende app BeReal.
- Houd je boodschap kort en bondig. Er is niet voor niets op YouTube een mogelijkheid om video’s 2 keer zo snel af te spelen.
- Vraag om hulp bij experts wanneer de social media campagne niet goed loopt.
- Wil je naast naamsbekendheid social media ook gebruiken om meer conversies te krijgen? Dan werkt een kortingscode altijd goed