Er is geen twijfel mogelijk dat de manier waarop we communiceren en in contact komen met elkaar via social media, is veranderd. Social media heeft ook een grote invloed op de manier waarop bedrijven werken en in contact komen met hun klanten. Met een blik op 2023 kunnen we grote veranderingen in de social media wereld verwachten. Hier zijn enkele van de social media trends die we in 2023 kunnen verwachten:

  1. Creatorship

    In 2023 zal user generated content steeds meer een belangrijkere rol gaan spelen in het bereiken van gebruikers. Dit komt doordat de privacy maatregelen op social media zijn aangescherpt en er hierdoor steeds minder op demografische gegevens en interesses getarget kan worden. Het wordt steeds meer een uitdaging om gebruikers te bereiken, omdat gebruikers steeds meer beschermd worden. Het is daarom nog belangrijker om relevante en interessante content te creëren. Creators spelen hierbij een belangrijke rol. Het gaat hier niet alleen om influencers, maar ook bestaande klanten kunnen zorgen voor user generated content.

 

  1. Interactie en Engagement

    We zien dat het belang van interactie op social media steeds toe neemt. De grote veranderingen in advertising is een van de redenen van de toename. Aangezien het targeten op demografische gegevens en interesses tegenwoordig minder makkelijk is, moeten we op zoek naar andere manieren om te targeten. Een van deze manieren is het retargeten op engagement. Met retargeten op engagement wordt bedoeld dat je gaat retargeten op de mensen die in het verleden als eens engagement zijn aangegaan met jouw content. Voorbeelden van engagement zijn reacties onder video’s of antwoorden geven op vragen of polls.

 

  1. TikTok-marketing

    TikTok is niet alleen de grootste groeier in de social media wereld, maar zal in 2023 een automatische toevoeging zijn in de marketingmix. Er wordt steeds meer interesse getoond in tiktok, dit is te zien in het aantal groeiende zoektermen, zoals “Tiktok marketing” of “Tiktok Ads”. Ook het feit dat TikTok haar beveiliging voor Europese gebruikers in 2022 sterk heeft verbeterd, draagt hieraan bij. TikTok is dus een kanaal dat steeds populairder wordt en dat in 2023 niet meer uit de marketingmix weg te denken is.