Hoe vind je de juiste werknemers? Voor veel bedrijven begint het bijna een groter probleem te worden dan meer klanten binnen halen; hoe werf ik genoeg medewerkers om mijn klanten te kunnen bedienen?

Veel ondernemers vinden het lastig. Ze hebben het al hartstikke druk met het werk voor hun klanten. En dan moet ik net op dat moment ook nog eens vacatures uit gaan zetten en tijdrovende sollicitatiegesprekken gaan voeren. Ik heb er geen tijd voor! Maar het moet. Als bedrijf kun je zonder mensen aan te nemen niet groeien en de kwaliteit van je personeel bepaalt voor het grootste deel het succes van je bedrijf.

 

Hoe vind ik kwalitatief goede mensen?

Zorgen dat er heel veel mensen solliciteren, zodat de kans groter is dat ik de juiste persoon voor mijn bedrijf eruit pik. Maar ja, ik zet een vacature open en er komt maar mondjesmaat een enkele reactie op en dan ook nog eens niet de juiste kandidaten. Hoe los ik dat op?

Het probleem is niet dat er te weinig mensen aan het solliciteren zijn. Inderdaad, de werkloosheid is laag. Veel mensen hebben al een baan. Maar ook in de jaren hiervoor waren het vooral de mensen die al een baan hadden, die solliciteerden. Vooral in Nederland vinden mensen hun werk al snel saai en zijn er altijd veel op zoek naar “iets beters”. Dus het aanbod van sollicitanten is nauwelijks afgenomen. Het probleem zit vooral aan de vraag kant. Er is een veel groter aantal bedrijven dat aast op dezelfde hoeveelheid werkzoekenden. En die bedrijven doen steeds meer moeite en spenderen steeds meer middelen om die werkzoekenden juist bij hen te laten solliciteren.

 

Hoe kan ik dan toch genoeg sollicitanten aantrekken?

Nou, door het aantrekken van nieuwe werknemers hetzelfde aan te pakken als het binnenhalen van klanten. Doormiddel van Recruiting Marketing. En wat is Recruiting Marketing? Het laten zien aan de juiste doelgroep hoe aantrekkelijk jouw bedrijf voor ze is. Alle grote bedrijven doen dit al, maar hoe kan ik die verslaan in de strijd om het aantrekken van werknemers? Nou, duidelijk de voordelen benoemen die je als kleiner bedrijf hebt ten opzichte van een groter bedrijf.

Het voordeel van het werken bij een kleiner bedrijf is bijvoorbeeld, dat je met minder werknemers een breder takenpakket hebt per werknemer. Het werk is dus vaak bij een klein bedrijf afwisselender. En wat dacht je van minder bureaucratie, meer kansen om jezelf te laten zien en daardoor meer waardering. Als je in een klein bedrijf veel met de DGA te maken hebt, dan ben je in ieder geval nooit een nummer.

Vergeet niet te kijken naar je concurrentie. Wat zetten zij in hun vacatures? En hoe kan ik de unieke voordelen die mijn bedrijf heeft, beter overbrengen in mijn vacatures? Simpelweg degene die de mooie dingen van het werken bij zijn bedrijf het beste over kan brengen naar zijn doelgroep, verleidt de meeste sollicitanten. En als jij de concurrentie daarin kunt verslaan, krijg je alsnog binnen no-time een grote berg aan sollicitaties op jouw bureau.

Stars of the Net heeft enorm veel ervaring met Recruitment Marketing voor het aantrekken van grote hoeveelheden sollicitanten in diverse bedrijfstakken. Onze methode werkt altijd, ook voor moeilijk te vervullen vacatures. Wil je eens horen hoe onze strategie precies werkt? Plan dan nu een bel-afspraak in. Het kost je niets en je wordt er altijd wijzer van.

Ga terug naar de homepage.