Google Ads geprobeerd, maar zonder succes? Vooral kosten gemaakt, maar geen duidelijke omzetstijging gezien? Is Google Ads of Adwords tegenwoordig niet meer rendabel door teveel concurrentie? Onzin! Google Ads kan ook in de jaren 20 van de 21 eeuw voor ieder bedrijf een fantastische Return-of-Investment opleveren. Zie hier de voorbeelden.
In iedere branche zijn er bedrijven die wel geld verdienen met Google Ads, het voormalige Adwords. Als dit niet het geval was dan zouden al die bedrijven uiteindelijk stoppen met adverteren en wordt het door gebrek aan concurrentie zo goedkoop, dat je er alsnog geld mee zou verdienen. Dat is simpelweg marktwerking. Als jouw bedrijf er geen geld mee verdient, dan weet je één ding zeker: Je concurrent verdient er dus wel geld mee.
Het enige probleem is dat sinds Adwords in 2004 in Nederland is geïntroduceerd, de mogelijkheden en dus ook de interface vele malen complexer zijn geworden. Tientallen instellingen per campagne en er hoeft er maar 1 verkeerd te staan en er lekt zoveel advertentiebudget weg, dat het nooit meer rendabel te krijgen is. Daarnaast staan er verschillende instellingen standaard al aangevinkt of ingesteld, die vooral Google extra inkomsten opleveren, maar die jou heel veel geld kosten. Als je dus niet exact weet waar je mee bezig bent, dan is een foutje snel gemaakt.
Maar maak je geen zorgen, ik ga je uitleggen waar het mis kan gaan en hoe je de meest gemaakte fouten kunt voorkomen, waardoor je echt geld gaat verdienen met Google Ads.
Allereerst is het belangrijk om de essentie van Google Ads te begrijpen. Het spelletje draait er niet om maar zoveel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen. Het is een koud kunstje om in 1 dag een miljoen bezoekers naar je website te dirigeren voor slechts 1 cent per klik. Een paar vrij algemene Engels-talige termen wereldwijd openzetten tegen € 0,01 per klik volstaat hiervoor.
Nee, het gaat er allemaal om de juiste bezoekers naar je website te krijgen. Mensen die op dat moment geïnteresseerd zijn in en bewust op zoek zijn naar de oplossing die jij voor hun probleem biedt. En terwijl je dit doet zo min mogelijk geld te verspillen aan de verkeerde bezoekers, die op dat moment geen interesse hebben in jouw product of dienst.
Bij exact de juiste bezoekers kunnen 1 of 2 kliks al leiden tot een conversie of een aankoop, deze mogen dus best wel wat kosten. Maar soms heb je duizenden kliks, zonder dat dit één verkoop oplevert.
Een aantal zaken in Ads staan standaard al ingesteld of achter de optie staat (aanbevolen) waarbij je op voorhand al weet dat dit weggegooid geld is. Hieronder de belangrijkste voorbeelden:
Zoek- en Display netwerk
Als je een campagne aanmaakt voor het Zoeknetwerk, dan staat ook het Display netwerk standaard aangevinkt.
Echter het adverteren op het Display netwerk werkt helemaal anders dan bij Search. Het Display netwerk haalt grote hoeveelheden slechte kwaliteit verkeer op. Dat geeft niet, als je er maar een aparte campagne voor aanmaakt met nauwkeurige targeting en een hele lage CPC. Bij een Campagne voor het Zoeknetwerk moet je deze optie dus uitvinken, anders lekt hier 90% van je budget weg aan verkeer dat vrijwel niets oplevert.
Locatietargeting
Je stelt het land of de provincies in die je wil targeten. Je gaat ervan uit dat je dus mensen die zich in dat gebied bevindt target of uitsluit. Klinkt logisch toch? Maar zo simpel werkt het niet als je de vinkjes eronder niet aanpast.
Zie de tekst: “Mensen die zich bevinden in…” Ok, dat is prima. Maar bij “interesse tonen in uw targetlocaties”, gaat het mis. Stel, ik wil adverteren in Nederland, want ik heb een product of dienst die ik alleen in Nederland kan verkopen. Dan adverteer ik nu ook voor alle mensen over de hele wereld die ooit interesse hebben getoond in het land “Nederland”. Dus ook mensen uit China, die ooit het plan hebben opgevat om de Keukenhof te bezoeken. Of bijvoorbeeld mensen uit Amerika die online hebben gezocht naar hun voorvaderen uit Nederland. Maar die gaan mijn product natuurlijk niet kopen, want ze kunnen waarschijnlijk mijn website niet eens lezen.
Wat het extra “sneaky” maakt is dat erachter staat “(aanbevolen)”. Iedereen die dus niet zeker weet welke hij aan moet vinken, zal dus voor die optie kiezen en Google verdient daardoor meer geld aan kliks. Het juiste vinkje moet hier staan bij “Mensen op of regelmatig op uw locaties”.
De grap is dat bij de uitsluitingen het vinkje wel goed staat bij de aanbevolen optie. Google wil natuurlijk niet dat je onnodig veel mensen uitsluit en zij daardoor opbrengsten mislopen…
Wanneer een vinkje bij locatie targeting verkeerd staat, loop je een groot risico dat het merendeel van je advertentiebudget weglekt aan bezoekers die 0,0 omzet opleveren.
Biedstrategie
Er zijn veel automatische biedstrategieen waardoor de kosten flink op kunnen lopen, zonder dat hier voldoende omzet of conversies tegenover staan. Het voordeel is natuurlijk dat een automatische biedstrategie je weinig tijd kost, maar vaak zijn ze vooral geautomatiseerd om voor Google veel geld in het laatje te brengen.
Ik raad dus aan om bij de start altijd zelf de controle te houden over hoeveel je betaalt per klik. Dit doe je door te klikken op “Of selecteer rechtstreeks een biedstrategie (niet aanbevolen)” en dan naar handmatige CPC te gaan. Door geleidelijk de CPC’s voor zoekwoorden met weinig conversies te verlagen en met een hoge conversie te verhogen kun je in enkele maanden normaal gesproken je campagne redelijk rendabel krijgen.
Mocht je een webshop hebben en genoeg conversies hebben in een campagne, minimaal 20, maar het liefst 50, én er wordt conversiewaarde per aankoop gemeten in Ads, dan kun je voor sommige campagnes (Shopping en Search) eventueel Doel-ROAS instellen als biedstrategie. Let goed op, dat je snapt hoe dit werkt en het juiste percentage hierbij instelt.
Verder nog 1 essentiele tip: Zorg dat conversies gemeten worden en dat ze correct gemeten worden. Op basis hiervan ga je optimaliseren. Dus zoekwoorden met veel conversies hebben een veel hogere CPC dan zoekwoorden die weinig conversies opleveren. Heb je geen conversies ingesteld? Zet dan je campagne UIT, want dan zijn al je kosten weggegooid geld. Zelfs data vergaren heeft dan geen zin.
Verdien je geen geld met je Google Ads campagne? Dan is er een grote kans dat er ergens iets niet goed staat ingesteld. Twijfel je en wil je Stars of the Net even in je campagne laten checken of alles goed staat? Plan dan even een belafspraak in, dan lopen we er samen even doorheen, het kost je niets. Meer info over Google Ads vind je hier.